Pirmasis skambutis – tai ne tik šventė su gėlėmis ir nuotraukomis, bet ir naujas etapas visai šeimai. Jūsų mažasis jau nebemažylis, jau pirmokas, ir pradeda mokyklinį gyvenimą, kuris atneš džiaugsmo, iššūkių ir daug naujų patirčių. Šis straipsnis padės suprasti, ko tikėtis nuo pirmųjų dienų ir kaip palydėti vaiką šiame kelyje.
Pirmos mokyklos dienos: ko tikėtis
Emocijos ir jų valdymas
Pirmosios mokyklos savaitės – tai emocijų karuselė ne tik vaikui, bet ir jums. Visiškai normalu, jei pirmokas verkia ryte, nenori atsisveikinti arba grįžta iš mokyklos perdėm pavargęs ir irzlus. Šešerių-septynerių metų vaikas patiria milžinišką pokyčių kiekį: nauja aplinka, nauji žmonės, naujos taisyklės ir lūkesčiai.
Kai kurie vaikai adaptuojasi greitai – jau po kelių dienų džiugiai bėga į klasę. Kiti gali verkti kas rytą net keletą savaičių. Tai nereiškia, kad jūsų vaikas nelaimingas ar kad su juo kažkas negerai. Tai tik rodo, kad jam reikia daugiau laiko priprasti prie pokyčių.
Dar viena aktuali problema – nuovargis. Mokykla reikalauja daug energijos: reikia sėdėti vietoje, klausytis, sutelkti dėmesį, bendrauti su daugybe žmonių. Vaikai, kurie anksčiau poilsiaudavo dieną, dabar to nebegali daryti. Todėl pirmokui reikalingas ilgesnis naktinis miegas – dažnai net 10-11 valandų.
Kasdienybės organizavimas
Rytinė rutina tampa itin svarbi. Pasirūpinkite, kad pirmokas keltųsi tuo pačiu metu (net savaitgaliais), turėtų pakankamai laiko ramiai pavalgyti pusryčius ir apsirengti be skubėjimo. Skubančiam vaikui sunkiau susikaupti pirmąją pamoką.
Po mokyklos pirmokui reikia laiko „atsikvėpti“. Kai kurie vaikai norės pasidalyti dienos įvykiais iš karto, kiti – tik po valandos ar dviejų. Nepulkite klausinėti „kaip sekėsi mokykloje?“ vos tik paėmę vaiką. Duokite laiko pailsėti, užkąsti, pažaisti laisvai.
Subalansuota popietė turėtų apimti:
- Laisvo žaidimo laiką (labai svarbu!)
- Namų darbų laiką (jei jų yra)
- Fizinį aktyvumą lauke
- Laiką šeimai
- Pakankamai ankstų ruošimąsi miegui
Mokymosi ypatumai ir iššūkiai
Adaptacijos laikotarpis
Pirmieji 2-3 mėnesiai mokykloje vadinami adaptacijos laikotarpiu. Šiuo metu vaikas mokosi ne tik skaityti ir skaičiuoti, bet ir būti mokyklos bendruomenės dalimi: sėdėti pamokose, laikytis taisyklių, paklusti mokytojui, bendrauti su bendraamžiais struktūruotoje aplinkoje.
Neretai tėvai pastebi, kad vaikas, grįžęs iš mokyklos, tampa kaprizingas, irzlus, „sprogsta“ dėl smulkmenų. Tai normalu! Visą dieną vaikas „laikosi susivaldęs“, stengiasi atitikti lūkesčius, o namuose pagaliau gali atsipalaiduoti ir išlieti sukauptas emocijas. Jūs kaip tėvai tampate „saugia erdve“, kurioje galima būti savimi.
Ženklai, kad adaptacija vyksta gerai:
- Vaikas kas rytą (net jei nenoriai) eina į mokyklą
- Pasakoja apie draugus ar įdomius įvykius
- Po kelių valandų namuose nusiramina
- Palaipsniui mažėja emocinio perdegimo priepuoliai
Kada verta susirūpinti:
- Vaikas nuolat skundžiasi pilvo skausmu, galvos skausmu ryte
- Kategoriškai atsisako eiti į mokyklą keletą savaičių iš eilės
- Atsiranda nerimo simptomai (naujų baimių, blogų sapnų)
- Grįžta ankstesni įgūdžiai (pvz., vėl pradeda šlapintis naktį)
- Visiškai nesikalba apie mokyklą arba kalba tik negatyviai
Tokiu atveju būtina pasikalbėti su mokyklos psichologu ar pedagogu.

Namų darbai ir mokymasis
Pirmoje klasėje namų darbai paprastai nėra dideli ar sudėtingi, bet jie yra. Svarbiausia tėvų užduotis – padėti vaikui išmokti ORGANIZUOTIS, o ne padaryti už jį.
Kaip organizuoti namų darbų laiką:
Nustatykite konkretų laiką namų darbams – geriausia po pietų, kai vaikas jau pailsėjo, bet dar nėra pernelyg pavargęs. Pirmokui užtenka 30-45 minučių namų darbams. Jei trunka ilgiau, greičiausiai vaikas pavargęs arba blaškosi.
Sukurkite darbo vietą be trikdžių: be televizoriaus, planšetės ar telefono greta. Tačiau nebūtinai tai turi būti visiškai tylus kambarys – kai kuriems vaikams malonu dirbti virtuvėje, kur netoli yra mama ar tėtis.
Tėvų vaidmuo:
- TAIP: Sėdėti šalia pirmus kartus, kol vaikas supranta, ką reikia daryti
- TAIP: Paaiškinti užduotį, jei vaikas nesupranta
- TAIP: Patikrinti, ar atlikta, ir švelniai pasakyti, jei yra klaidų
- NE: Daryti už vaiką
- NE: Perdėtai rodyti nusivylimą dėl klaidų
- NE: Reikalauti tobulo rezultato
Atminkite: pirmoje klasėje vaikai nevertinami pažymiais ne todėl, kad jų darbai nesvarbūs, bet todėl, kad jie TIK MOKOSI. Klaidos yra mokymosi proceso dalis.
Motyvacijos kūrimas
Pirmokai paprastai patys savaime smalsūs ir nori mokytis. Problemos kyla, kai tėvai per daug spaudžia arba, atvirkščiai, per daug apdovanoja už mokymąsi.
Ko NEDARYTI:
- Mokėti už gerus rezultatus
- Bausti už klaidas ar nesupratimą
- Palyginti su kitais vaikais („Žiūrėk, Jurgis jau viską išmoko!“)
- Sakyti „jei nesimokysi, būsi…“
Ką DARYTI:
- Džiaugtis pastangomis, ne rezultatu („Matau, kaip stengeis!“)
- Rodyti susidomėjimą: „O, įdomu, ko šiandien išmokai?“
- Kurti ryšį tarp mokymosi ir tikrojo gyvenimo („Dabar jau gali pats perskaityti, kas parašyta ant dėžutės!“)
- Leisti vaikui būti „mokytoju“ ir paaiškinti jums, ką išmoko
Skaitymas ir matematika
Pirmoje klasėje vaikai mokosi skirtingu greičiu. Vieni į mokyklą ateina jau skaitantys, kiti dar tik susipažinę su raidėmis. Tai visiškai normalu ir nepasako nieko apie vaiko ateitį ar sugebėjimus.
Jei matote, kad vaikui sunkiai sekasi, NEPULKITE MOKYTIS namie intensyviai. Geriau pasikonsultuokite su mokytoja – gal vaikui reikia kitokio požiūrio, gal jam sunku susikaupti, o gal tiesiog reikia daugiau laiko. Perdėtas tėvų spaudimas gali numarinti norą mokytis visiškai.
Ką galite daryti namuose natūraliai:
- Skaityti kartu garsiai knygas (jūs skaitote, vaikas klausosi ir žiūri į tekstą)
- Žaisti žodžių žaidimus kelionėse
- Leisti vaikui skaityti užrašus gatvėje, parduotuvėje
- Skaičiuoti laiptelius, mašinas, obuolius pakeliui

Socialiniai aspektai
Draugystės mokykloje
Šešerių-septynerių metų vaikų draugystės dar labai nestabilios. Šiandien geriausi draugai, rytoj – nežino vienas kito. Tai normali šio amžiaus draugysčių dinamika. Nevertinkite per rimtai vaiko pareiškimų „aš nebedraugauju su Saule“ – greičiausiai rytoj vėl bus geriausia draugė.
Tačiau jei vaikas nuolat sako „neturiu draugų“ arba niekada nepasakoja apie bendraamžius, verta atkreipti dėmesį. Kai kuriems vaikams reikia daugiau laiko užmegzti draugystės ryšius, ypač, jei jie drovesni ar nelankė darželio su didelėmis vaikų grupėmis.
Kaip padėti užmegzti draugystę:
- Pakvieskite klasės draugą į svečius (pradėkite nuo trumpų susitikimų – 1-2 valandos)
- Likite mokyklos aikštelėje po pamokų, kur vaikai gali laisvai žaisti
- Dalyvaukite mokyklos renginiuose
- Nebandykite „primesti“ draugų – leiskite vaikui pačiam rinktis
Konfliktai ir nesutarimai
Mokykloje tikrai kils konfliktų. Vaikai ginčysis, stumdysis, gal kartais pasakys nemalonius žodžius vienas kitam. Tai dalis socialinių įgūdžių mokymosi.
Kaip atskirti normalų konfliktą nuo patyčių:
Normalus konfliktas:
- Įvyksta tarp lygių vaikų (abu gali „atsikirsti“)
- Būna situacinis (išsprendus problemą, vaikai vėl draugauja)
- Abu vaikai gali būti kalti
- Vaikas gali savarankiškai ar su nedidele pagalba išspręsti
Patyčios:
- Yra galios disbalansas (vienas vaikas ar jų grupė yra stipresni)
- Kartojasi sistemingai
- Nukentėjęs vaikas jaučiasi bejėgis
- Aukos kaltinimas („pats kaltas, kad…“)
- Vaikas bijo eiti į mokyklą
Jei įtariate patyčias, nedvejodami kreipkitės į mokytoją ir mokyklos administraciją.
Jei jūsų vaikas skriaudžia kitus:
Tai sunku pripažinti, bet svarbu reaguoti. Pasikalbėkite su vaiku ramiai: bandykite suprasti, kodėl taip elgėsi. Galbūt jam trūksta įgūdžių spręsti konfliktus kitaip? Gal jis pats jaučiasi nesaugiai? Bendradarbiaukite su mokytoja ieškant sprendimų.
Bendravimas su kitų vaikų tėvais
Tėvų grupės socialiniuose tinkluose gali būti labai naudingos (informacijos mainai, organizavimas), bet gali tapti ir dramos šaltiniu. Keletas patarimų:
- Naudokite grupes praktinei informacijai (pamokų laikas, renginiai, užduotys)
- Venkite skųsti mokytoją grupėje
- Neplatinkite vaikiškų dramų – leiskite vaikams patiems išsispręsti
- Jei turite konfliktą su kitu vaiku/tėvais, kalbėkitės asmeniškai, ne grupėje
- Nepaisykite nuolatinių skundikų ar dramos kūrėjų
Bendradarbiavimas su mokykla
Bendravimas su mokytoja
Pirmos klasės mokytojas tampa labai svarbus žmogus jūsų vaiko (ir jūsų!) gyvenime. Geras santykis su mokytoja padeda visiems, bet svarbu žinoti ribas.
Kada ir kaip susisiekti:
Mokytojai paprastai yra labai užsiėmę, todėl gerbkite jų laiką:
- Nesikreipkite dėl smulkmenų per pamokas
- Naudokite elektroninį dienyną ar el. paštą ne skubiems klausimams
- Skubiais atvejais (vaikas serga, įvyko kas nors svarbus) skambinkite telefonu
- Nebendraukite asmeniniais klausimais vakarais ar savaitgaliais
Jei turite didesnį susirūpinimą, paprašykite asmeninio susitikimo. Tai geriau nei bandyti viską išdėstyti raštu ar paėmimo metu.
Tėvų-mokytojų susirinkimai:
Paprastai mokytoja organizuoja pirmąjį susirinkimą prasidedant mokslo metams, kur mokytojas pristato programą, taisykles, lūkesčius. Būtinai dalyvaukite bent vienas iš tėvų – gausite svarbios informacijos ir pamatysite, kaip mokytojas dirba.
Individualiose konsultacijose (jei tokių yra) galite paklausti:
- Kaip mano vaikas jaučiasi klasėje?
- Ar aktyvus pamokose?
- Kaip bendrauja su kitais vaikais?
- Ar yra sričių, kuriose sunkiai sekasi?
- Kaip aš galiu padėti namie?
Konfliktai su mokytoja:
Jei nesutinkate su mokytojo sprendimu ar elgesiu, visada pirmiausia kalbėkitės su pačiu mokytoju. Nekeliaukite iš karto pas direktorių ar neplatinkite tėvų grupėje. Daugelį nesusipratimų galima išspręsti ramiu pokalbiu.
Jei pokalbis nepasiteisina, tada kreipkitės į vyresniąją mokytoją ar mokyklos administraciją.
Svarbiausia: niekada nekritikuokite mokytojo vaiko akivaizdoje. Net jei manote, kad mokytojas neteisus, vaikui sakykite neutraliai: „Mokytoja turi savo taisykles, mokykloje jų laikomes“. Savo nepasitenkinimą reikškite mokytojui tiesiogiai, be vaiko.
Dalyvavimas mokyklos gyvenime
Mokyklose dažnai kviečiami tėvai dalyvauti įvairiuose renginiuose, šventėse, kartais padėti organizuoti ekskursijas. Kiek įsitraukti – spręskite patys pagal savo galimybes, tačiau bent retkarčiais pasirodyti yra labai svarbu vaikui. Jam reikšminga matyti, kad tėvai domisi jo mokykliniu gyvenimu.
Tėvų komitetas:
Įprastai mokyklose formuojami klasės tėvų komitetai, kurie organizuoja renginius, renka lėšas, koordinuoja bendrus reikalus. Jei turite laiko ir noro, tai geras būdas aktyviau įsitraukti. Bet jei neturite, niekas nelaiko jūsų blogesniais tėvais – įsitraukti galima įvairiai.

Dažniausios tėvų klaidos
Visi tėvai savo vaikams nori visko geriausio, bet kartais gerais ketinimais galime vaikui pakenkti. Štai dažniausios klaidos, kurių vertėtų vengti:
1. Pernelyg aukšti lūkesčiai
Tai, kad jūsų vaikas dar neišmoko skaityti, kai kaimyno vaikas jau knygą perskaitė, NEREIŠKIA nieko blogo. Vaikai vystosi skirtingais tempais, o pirmoje klasėje šie skirtumai ypač matomi. Perdėtas spaudimas „būti geriausiam“ ar „neatsilikti“ gali sukelti vaiko nerimą, mokymosi baimę ir visišką motyvacijos praradimą. Leiskite vaikui mokytis savo tempu ir džiaukitės kiekvienu jo laimėjimu, net mažu.
2. Palyginimas su kitais vaikais
„Žiūrėk, Emilija jau visa abėcėlę išmoko!“ – tokie pasakymai smerkiami. Vaikas jaučiasi nepakankamai geras, o tai tiesiausias kelias į sumažintą savivertę ir nerimą. Lyginkite vaiką tik su juo pačiu: „Žiūrėk, praėjusį mėnesį dar nemokėjai šito, o dabar jau moki!“
3. Per didelis dėmesys „rezultatams“
Pirmoje klasėje svarbiausia ne tai, kiek raidžių vaikas išmoko, bet ar jam patinka mokytis, ar nori eiti į mokyklą, ar jaučiasi saugus ir laimingas. Jei vaikas džiaugiasi mokykla, rezultatai ateis patys. Nuolatiniai klausimai „o ką išmokai?“, „kaip tau sekėsi?“ gali virsti spaudimu. Geriau klausti: „Kas šiandien buvo smagu?“, „Su kuo žaidei per pertrauką?“, „Kokia buvo įdomiausia pamoka?“
4. Hyperprotekcionizmas ir „darysiu už vaiką“
Kai matome, kad vaikui sunku, natūraliai norime padėti. Bet yra skirtumas tarp padėjimo ir darymo už jį:
- Sudėti reikmenisį kuprinę vietoj vaiko – ne
- Parodyti, kaip susidėti reikmenis į kuprinę, ir stebėti, kaip jis tai daro – taip
- Padaryti namų darbus vietoj vaiko – ne
- Paaiškinti užduotį ir leisti jam pačiam padaryti – taip
Vaikas turi mokytis prisiimti atsakomybę, net jei tai reiškia, kad kartais užmirš knygas ar ne visai gražiai padarys užduotį.
5. Mokytojo kritikavimas vaiko akivaizdoje
Net jei manote, kad mokytojas neteisus, neteisingas, per griežtas – niekada nekalbėkite apie tai vaiko akivaizdoje. Vaikas turi jaustis saugus mokykloje ir pasitikėti mokytoju. Jei jis matys, kad tėvai mokytojo negerbia, jam bus sunku klausytis ir mokytis. Savo nusivylimą ar nesutikimą reikškite mokytojui tiesiogiai, be vaiko.
6. Namų darbų „perfekcionizmas“
Kai kurie tėvai priverčia vaiką perrašinėti užduotis po dešimt kartų, kol bus „tobulai“. Tai žalinga. Pirmoje klasėje vaiko rašysena NEGALI būti tobula – jo rankos raumenys dar tik formuojasi. Mokytojai supranta, kad pirmokų darbai nebus idealūs. Svarbiau, kad vaikas pats padarė, o ne kad tėvai padare už jį.
7. Vaiko signalų apie sunkumus ignoravimas
Kitas kraštutinumas – visiškai ignoruoti vaiko skundus ar sunkumus, manant, jog „peraugs“. Jei vaikas keletą savaičių iš eilės skundžiasi tuo pačiu dalyku (pvz., „nenoriu eiti į mokyklą“, „bijau mokytojo“, „berniukai manęs nepriima“ ir kt.), tai reikalauja dėmesio. Neklauskite „ko tu toks jautrus?“, bet bandykite suprasti, kas vyksta, ir ieškokite sprendimų kartu su mokytoju ar mokyklos psichologu.
Svarbiausia
Pirmieji mokyklos metai – tai nuotykis visai šeimai. Bus lengvų dienų ir sunkių, bus juoko ir ašarų, bus mažų pergalių ir trumpalaikių nesėkmių. Svarbiausia – būti šalia, palaikyti, parodyti, kad jūs tikite savo vaiku ir mylite jį ne už rezultatus, o už tai, kas jis yra.
Leiskite vaikui augti savo tempu, darytis klaidas, mokytis iš jų. Jūsų užduotis – ne išgelbėti nuo visų sunkumų, o pamokyti spręsti problemas, būti šalia, kai reikia palaikymo, ir džiaugtis kartu kiekvienu mažu žingsneliu į priekį.
Atminkite: jokie tėvai nėra tobuli, ir tai visiškai gerai. Vaikui reikia ne tobulų tėvų, o tokių, kurie stengiasi, myli ir priima jį tokį, koks jis yra.
Nuotraukos asociatyvinės ©canva.















































Sekite mus „Facebook“ 👍






